Fastholdelsesstrategi
Målet er at fastholde flest mulige elever i uddannelsen.
Dette kræver, at vi som skole arbejder sammen om at skabe god trivsel for eleverne i deres klasser, og at vi skaber gode rammer, både fysisk og socialt, da god trivsel øger fastholdelsen.
Centrale elementer i fastholdelsesstrategien:
- Elevens trivsel og læring
- Opfølgning på studieaktivitet
- Tilstedeværelse
- Aflevering af skriftligt arbejde
Aktører:
- Klassens kontaktlærer
- Klasseteamet
- Studievejleder
- Læsevejleder/matematikvejleder
- Elev fagmentorer
- Mentor
- Psykolog
- UU
- Gymnasiepræst
- SSP
Handlinger:
- Kontaktlæreren har løbende samtaler med den enkelte elev. Særlige elever og særlige situationer kan kalde på flere samtaler, hvor kontaktlæreren inddrager en eller flere støtteinstanser.
- Fraværsopfølgning hver 6-8 uge med kontaktlærer og uddannelsesleder. Her følges der op på elevernes fremmøde samt afleveringsopgaver. Her besluttes det, hvis der skal iværksættes enten sanktioner eller støttende indsatser.
- Klassemøder, hvor klassens faglige og sociale trivsel er i fokus.
- Særligt tilrettelagte forløb på individniveau.
- Særligt frafaldstruede elever – UU inddrages i fastholdelsesvejledningen.
- Oplæg/foredrag om emner, som er relevante for eleverne.
- Sociale arrangementer for klasserne: introture, ryste-sammen arrangementer, sportsturneringer mv.
- Årlig elevtrivselsundersøgelse med opfølgning
Opdateret 20.02.2022